del fenomen dels encenedors a la dèria dels mòbils

Fa temps tenia ganes de dir-ho, però una notícia publicada avui a Vilaweb m’ho ha posat, com s’acostuma a dir en castellà, “a huevo”. Amb el títol El concert de The Police a València, vist des de dins, el portal català explica com molts dels espectadors que dimecres a la nit van anar a veure l’actuació del trio britànic a l’estadi del Llevant a València, ja han penjat a YouTube els vídeos que van enregistrar de les cançons interpretades per Sting, Andy Summers i Stewart Copeland.

I molts es preguntaran: i què? De puta mare, no? Doncs no. Ja fa temps assistim al que és la lacra dels concerts del segle XXI.

Els lectors més veterans recordaran com, fa anys, era costum als concerts, normalment en les balades, treure l’encenedor i alçar-lo com qui porta una torxa. Tot s’ha de dir, alguns aprofitaven aquell moment per escalfar el costo i dissimular, mentre d’altres més espavilats es deixaven d’encenedors i es dedicaven a magrejar la seva parella.

En qualsevol cas, el moment dels encenedors a mà alçada era com una mena de litúrgia o cerimònia compartida amb el grup que actuava, en la que hi participava gran part del públic.

Ignoro com i quan va néixer aquest costum, però fa anys, la marca de cerveses Heineken va fer un genial anunci on s’explicava el seu origen i fins i tot s’hi posava data, el 15 de juliol de 1978, quan en un concert un heavy fa servir l’encenedor per trobar la seva birra i és imitat per tothom. Aquí el podeu veure:

Abans parlava de la lacra dels concerts del segle XXI, i és que ara, el fenomen dels encenedors s’ha vist substituït pel fenomen dels mòbils. Tothom treu el seu mòbil amb càmera per immortalitzar el moment. En el millor dels casos, per treure fotos tant dolentes que no desencaixarien en un llibre del Flowers, o per gravar fragments en vídeo amb una qualitat d’imatge i so pèssims.

Però aquí no acaba tot, i això és el pitjor. L’afany de protagonisme, el voler aspirar als quinze minuts de fama o la pretensió de convertir-se en improvisat reporter per després presumir davant dels amics quan posen les seves imatges a un Telenotícies, fa que tots els qui utilitzen el mòbil als concerts corrin a penjar els seus vídeos de merda a YouTube.

I així s’explica una notícia com la que avui publicava Vilaweb. Creieu-me, no hi ha res més patètic que veure tota una sala de concerts o un estadi amb les minúscules pantalletes dels mòbils enfocant (bé, això d’enfocar seria un eufisme) l’escenari. El fenomen dels encenedors, al menys, tenia un sentit de complicitat amb l’artista. Això d’ara és pur exhibicionisme.

Per cert, pels qui vulguin unir els dos conceptes (encenedor i mòbil), una pàgina dedicada a invents freakies proposava posar com a imatge de fons del telèfon una flama encesa, treta de Rocklighter, una web on es veu justament això, un gif animat amb una flama.

About Ciudad Criolla

Ciudad Criolla tiene como objetivo constituirse como un punto de referencia para todos los aficionados a la roots music elaborada en Estados Unidos; una roots music cuyo principal rasgo es, precisamente, su impureza construida sobre una mezcla de influencias.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: